Johdatko kyvykkyyttä vai resursoitko osaamisia?
Kun organisaatio katsoo ihmistä, se näkee tämän valitettavan usein varsin yksiulotteisesti. Organisaatioille ihmiset ovat taitoja, osaamisia tai parhaassa tapauksessa osaamisten potentiaalia Tämä ajatusharha on ongelma jo itsessään, mutta kertoimia se saa ihmisten tavasta kohdella toisiaan niin kuin näkevät toisensa: resursseina.
Ihminen organisaatiossa lähtökohtaisesti osaa siis jotakin. Hänellä on taitoa. Taitoa voidaan hankkia tai sitä voidaan kehittää. Tässä kohtaa peliin astuu yksi valitettava mutta, jonka Excel-johtajat kovin usein unohtavat: ihminen ei ole kone, eikä häntä voi redusoida Excelin soluun mahtuvaksi, tasaisesti tuottavaksi määrämitaksi. Se, mitä ihminen osaa (Azure, IFRS, asiakashankinta), on vain hyvin pieni osa siitä, mikä vaikuttaa hänen organisaatiolleen antamaansa tuotokseen.
Organisaatiosi voi koostua huippuosaajista, mutta jos he eivät syystä tai toisesta tahdo, osaa tai viitsi antaa taitojaan organisaatiosi käyttöön, on ihan sama, onko sinulla huippuosaajia vai keskinkertaisuuksia. Vasta siinä vaiheessa, kun työntekijäsi ovat osaavia ja tahtovat tehdä parhaansa, saat heistä toivomasi hyödyn.
Organisaation kannalta sen ihmisten tahto on vähintään yhtä tärkeää kuin heidän taitonsa. Tätä puolta ihmisistä valitettavan harva organisaatio ymmärtää tai haluaa hyväksyä. Ennen kaikkea valitettavan harva organisaatio on valmis tekemään töitä sen mahdollistamiseksi ja ylläpitämiseksi.
Taito ja tahto ovat molemmat ihmisissä itsessään. Tahtoon, sen syttymiseen ja ylläpitämiseen, vaikuttaa ennen kaikkea ympäristö, jossa työtä tehdään. Keskeinen kysymys organisaation näkökulmasta onkin, saako juuri tämä ympäristö ihmisen antamaan tai tahtomaan antamaan parhaansa.
Olen määritellyt kyvykkyyden taitojen ja tahdon tulona, eli kyvykkyys = taito x tahto. Taitoa voidaan hankkia, mutta tahtoa täytyy johtaa. Tässä kuvaan tulee yrityksen kulttuuri. Kulttuurin tehtävä on rakentaa ympäristö, jossa ihminen haluaa antaa parhaansa organisaatiolleen. Paino on sanalla ”haluaa”. Ihminen ei käskemällä motivoidu tai innos- tu. Emme koskaan saa ihmisistä huippusuorituksia irti määräämällä tai lahjomalla, sillä kuten Gary Hamel on aikoinaan kirjoittanut, aloitteellisuus, luovuus ja intohimo ovat aina työntekijän lahjoja sellaiselle organisaatiolle, joka hänen mielestään ansaitsee ne.
Rakenna siis kulttuuri, joka lähestyy, näkee ja kohtelee ihmistä kokonaisuutena, näin saat kaiken hänen kyvykkyytensä käyttöösi. Tee näin kaikkien organisaatiosi jäsenten kanssa, mikä sinua enää sen jälkeen pysäyttää?
Kirjoitus on napattu Tulevaisuuskyvykäs organisaatio -kirjastani
Recent Posts
Kukoistusta, kasvua, rutiinia vai apatiaa?
Saat ihmisistäsi sitä mitä ja miten johdat. Aikaisemmassa blogissani puhuin kyvykkyysien johtamisesta organisaation ylätasolla. Ajattelin, että olisi syytä tuoda keskustelua myös hieman alemmalle...
Johdatko kyvykkyyttä vai resursoitko osaamisia?
Kun organisaatio katsoo ihmistä, se näkee tämän valitettavan usein varsin yksiulotteisesti. Organisaatioille ihmiset ovat taitoja, osaamisia tai parhaassa tapauksessa osaamisten potentiaalia Tämä ajatusharha...
Mulla ois sulle lahja…
Noilla sanoilla me aikoinaan pyrimme muuttamaan Great Place To Work® Finland:in sisäisen palautekulttuurin. Olimme ajautuneet tilaan, jossa korjaavaa palautetta ei osattu tai uskallettu...